Nieuwe regels voor oldtimers

Auto Hansen > Nieuws > Nieuwe regels voor oldtimers

Nieuwe regels voor oldtimers

June 5, 2018 / 20 Comments / 427 / Nieuws
Facebook It
Tweet It
Pinterest It
Google Plus It

De nieuwe regels voor oldtimers

1: Enkel in Vlaanderen
Momenteel is de nieuwe regel enkel in Vlaanderen van toepassing. Waardoor auto’s ingeschreven in Brussel en Wallonië buiten schot blijven. Al wordt aangenomen dat op termijn ook beide delen van België zullen volgen.

2: Vanaf 25 jaar
De regel geldt uiteraard enkel voor old- en youngtimers die je onder het oldtimerstatuut wil plaatsen (lees: O-nummerplaat). De regel geldt dus voor auto’s van 1993 en ouder, dit jaar. Waarbij er ook nog een onderscheid wordt gemaakt tussen die young- en oldtimers. En uiteraard blijft de keuring bij verkoop/ aankoop ook staan.

3: ‘Old’ Oldtimers
De echt oude oldtimers, de 50-plussers, zullen om de vijf jaar richting de keuring moeten. Daarbij wordt gekeken naar onder andere de staat van de banden, remmen, chassis, roestvorming en de werking van de lichten. Vergelijkbaar met een ‘normale’ autokeuring zonder een emissietest.

4: Oldtimer
Auto’s tussen de 30 en 50 jaar worden om de twee jaar bij de lokale keuring verwacht. Daarbij wordt gekeken naar onder andere de staat van de banden, remmen, chassis, roestvorming en de werking van de lichten. Vergelijkbaar met een ‘normale’ autokeuring zonder een emissietest.

5: Youngtimer
Is je klassieker tussen de 25 en 30 jaar oud – de zogenaamde youngtimer – dan zal je jaarlijks naar de keuring moeten. Tijdens die keuring zal er ook een emissietest worden uitgevoerd met daarnaast oog voor de staat van de banden, remmen, chassis, roestvorming en de werking van de lichten.

6: Realistische normen
De normen die bij de keuring zullen gehanteerd worden zijn de normen waar de wagen in zijn tijd aan moest voldoen. Belangrijk voor een emissietest natuurlijk, al gaat het ook over zaken zoals gordels, passagiersspiegel, etc. Is je klassieker nog origineel, dan mag er geen probleem zijn.

7: Restricties blijven gelden
Met de keuring onder de gordel blijven de restricties die bij een O-plaat horen evenwel gelden. Waardoor je de klassieker niet mag inzetten voor woon-werkverkeer (of woon-schoolverkeer), bezoldigd vervoer, commercieel- of professioneel gebruik en als werktuig voor een interventieopdracht.

8: Normale keuringstarieven
De keuring zal de normale keuringstarieven hanteren voor het keuring van je oldtimer.

9: Wanneer?
Maar wanneer moet ik nu juist met mijn oldtimer naar de keuring? Wel, er geldt een overgangsperiode voor auto’s ingeschreven voor 20/05/2018 (de dag waarop deze nieuwe regel in voegen ging). Voor auto’s die minder dan 30 jaar oud zijn moet je in 2019 naar de keuring gaan ten laatste op de dag voor je wagen respectievelijk 26, 27, 28 of 29 jaar oud wordt. Ouder dan 30 jaar? Dan moet de wagen in 2020 naar de keuring ten laatste op de dag voor de wagen ‘voor het eerst in verkeer werd gesteld’. Je zal trouwens geen oproeping krijgen en je zelf aan moeten melden.

Tja, het zat er aan te komen hé.
De oldtimers van vandaag zijn niet meer de oldtimers van vroeger.
Er is een wildgroei, nu wordt gewoon een ‘oldtimer’ gekozen om aan taksen en aan verzekeringspremies te ontsnappen. De gebruikers kennen de gebruiksbeperkingen niet (of maar half) en rijden er maar op los ; je moet maar eens om 8u ‘s morgens op gelijk welke ringweg rond een Vlaamse stad rijden en de O-platen tellen. Allemaal auto’s die worden gebruikt voor woon-werkverkeer of woon-schoolverkeer en buitendien ook veel door studenten (jonge en onervaren bestuurders met de oude maar vandaag de dag bijlange niet versleten Golf of Jetta of Mercedes 190 gekregen van Opa en die amper een paar honderd euro verzekering betalen ipv tot het 5 of soms 10-voudige). Stuk voor stuk in overtreding EN, wat veel over het hoofd wordt gezien, NIET in orde met de verzekering want de polissen voor O-platen volgen het beperkt gebruik (vele verzekeringsmakelaars en agenten kennen zelf de regels niet of willen ze niet kennen om toch maar een zaak op te schrijven…).
De overheid zal nog wel verder blijven snoeien in de wildgroei in de toekomst. Maar eerst dus de keuring.

You Might Also Like

Nieuwe website online
June 5, 2018

Leave your comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

NEED A HAND TO FIND YOUR CAR?
Get A Quote